V.40

Graviditetsvecka 40

Fostrets hud är nu rosa. Hos pojkfoster har testiklarna kommit ner i pungen. Huvudskålen är hård, bortsett från ett litet mjukt parti högst upp på huvudet - fontanellen.

Du är nu säkert redo att föda, eller så har du kanske redan fött. Den långa resan i graviditeten är nu snart över. Tänk på att några går två veckor över tiden. Det är vanligare att gå över tiden än att föda för tidigt. Förstagångsföderskor föder i genomsnitt 4 dagar efter datum för beräknad förlossning.

Vid vecka 42 ska du på övertidskontroll hos förlossningsläkare på sjukhuset. Läs om undersökningarna som görs. Mot bakgrund av denna undersökning avgörs det om din förlossning ska sättas igång, eller om du måste ha tålamod lite till.

Medan du går på "övertid" kommer din barnmorska eller läkare att noggrant övervaka att du och fostret mår bra. Täta kontroller. Läs mer om övertid på våra temasidor om övertid.
Du har nu kommit till sista veckan där du har läst om hur fostret utvecklas.

Fostrets längd: ca. 50 cm
Fostrets vikt: ca. 3600 g

Såhär ser jag ut idag när jag är i vecka 40 och beräknad.





Har nyligen vattnat blommor och plockat upp saker. Har även bäddat barnsängen igen eftersom att jag var ju tvungen att tvätta efter att en av katterna kissade i sängen. Så nu är det rent och fint där igen. Så nu vill man bara att den lilla kommer så den kan ligga i sängen ;)

Ligger i sängen nu och kollar på One Tree Hill som alla andra dagarna.

Man orkar inte göra så mycket nu. Börjar ju bli tungt. Funderar på om jag ska ta mig ut en sväng senare eller om det blir att tillbringa dagen inne.


Molly är helt galen idag. Nyss så kröp hon under en hög med reklam. Något fel är det på den katten, men söt är hon iaf :)


Ha en fortsatt trevlig dag allihopa :)

Puss och Kram

Kommentarer
Postat av: PinkieLaady

Vad rund och fin din mage ser ut å vara :D är en liten bit kvar innan min mage blir sådär stor men det känns att det är på väg :D

2010-11-25 @ 15:24:48
URL: http://pinkiedesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0