Fredag

Idag har vi fått en massa saker gjorda. Jag var till barnmorskan idag och det såg bra ut. Hjärtljuden låg på 148 som förra gången. Vågen var väl inte lika rolig men men jag följde kurvan exakt så de var skönt att höra :) Efter besöket gick jag över till Café Elvira och tog en kopp te medans jag väntade på att han skulle träna klart. Han tog en kopp kaffe och sedan dök svärmor upp så då blev vi kvar en sväng. Åkte sedan hem och åt och efter de blev det lite vila i sängen och kolla på Wallander.

Sen var vi in till Lidköping och handlade lite. Fick med oss en del saker. Jag var ute efter röda dynor till stolarna i köket för att jag satt upp julgardiner(inga tomtar på dem). Men hittade inga så jag får leta vidare. Men vi köpte lite mossa till ljusstakarna, julgrans glitter,  tandborstar, schampo+balsam, rakhyvlar å en massa saker. Sen hittade vi även en julklapp så nu har vi köpt 2 iaf. Har ju ett X antal kvar.

Åkte sedan hem till Terese och Jonas och där blev det tacos och sen paj till efterrätt. Mums va gott de var. Vi har haft en riktigt trevlig dag och kväll.

Nu har jag nyligen duschat så jag ska snart lägga mig i sängen och slå på en film.

Kommer bara lite info om graviditet vecka 38. Nu har jag gått 38 fulla så de går in på 39 :) Känns skönt! Nu är det endast 12 dagar kvar :) Skulle vara skönt om den lilla bebisen kommer i tid :)


Info om v. 38


Huvudet mäter 9 cm i diameter. Fjunet på barnets kropp är snart borta. Huden börjar bli slät och fin. Ännu kan han/hon röra sig runt i livmodern, men det blir allt mindre plats.

Fosterrörelserna kommer därför efterhand att förändra sig lite. Kanske du nu känner det mer som glidande rörelser.

Moderkakan är 20-25 cm i diameter, 3 cm tjock och väger drygt ett halvkilo. Livmodern har nu passerat ditt bröstben. Vissa upplever att fingrarna svullnar eller blir kraftlösa. Detta är obehagligt och beror på nerver som kommer i kläm över handlederna. Detta är inte farligt. Lite sträckning av lederna hjälper ofta.

Din blåsa trycks ihop av livmodern och du måste ofta gå på toaletten.

Du går väl och väntar på förlossning? En del får en förvarning om att förlossningen är på gång en eller två dagar i förväg.

Ett tecken på att förlossningen är alldeles om hörnet kan vara att det kommer mycket tjockt slem från slidan. Detta slem kallas populärt slemproppen, och har en viktig funktion i graviditeten.

Fostrets längd: ca. 47,5 cm
Fostrets vikt: ca. 3200 g

 

Det stämmer på mig. Jag tycker inte jag gör ngt annat än går på toaletten å de är värst på nätterna.
Rörelserna i min mage är riktigt stora. Den lilla saken sparkar å har sig hela tiden :) Mysigt men ibland gör de ont. Den tar ju i rätt hårt.

Ska knäppa en bild på magen imorgon så får ni se att den växt lite sedan förra veckan, men nu ska jag vandra till sängen. Blir nog en lååång dag imorgon. Är bygdegårdsfest här så blir nog sent. Får se om jag orkar vara med på hela.

Godnatt allihopa

Puss och Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0